Висоцька громада
Дубровицький район, Рівненська область

Містобудування у Висоцьку

Містобудування у Висоцьку

За свою більш як  тисячолітню історію у Висоцьку будувалося чимало мостів.  Головною причиною була водна  стихія, що оточувала поселення завжди. Першими були зведені пять дерев?яних  мостів під час будівництва Литовського шляху у 1675 році по місцевому Літовка, який проходив саме через Висоцьк. До того часу на Поліссі були лише водні шляхи, які проходили по річках і в тому числі по Горині. З древніх часів у Висоцьку діяла річкова пристань, виготовлялися човни - довбанки, було розвинуте плисацтво (сплав лісу).

Під час будівництва Літовки з північної сторони Висоцька були побудовані чотири дерев?яні мости та земляна гребля довжиною 820 метрів 8 метрів шириною та висотою до 3 метрів між ними, яка з’єднала Висоцьк з суходолом. Саме в цьому місці, до 1986 року, протікала річка Вир (Сирань) та розташовані два  озера: Гризаніха і Чорновірське. Один великий міст довжиною 106 метрів побудований був на річці, на Гризанісі – два: 50 і 60 метрів, а на Чорновірському– один 40 метрів. Два менших з них прослужили височанам до Другої світової війни, а два більших 200 років, до повені 1979 року. Звичайно за ними вівся постійний нагляд та виконувалися потрібні ремонти.

Внаслідок будівництва меліоративної системи «Чорновірка» тут була збудована суцільна земляна гребля  та побудована дорога з асфальтовим покриттям  а також насосна  перекачувальна станція для скидання надлишкової води з водойм Чорновірської осушувальної системи.

Головною причиною будівництва були проблеми з щорічними повенями в заплаві річки Горинь, які приносили багато збитків місцевим жителям та колгоспу і лісгоспу. А поштовхом до цього була весняна повінь 1979 року, яка  зруйнувала найбільший  дерев?яний   міст  на греблі.

Пятий міст був побудований в урочищі Прусін на річці Вир, кудою проходила Літовка через Рудню наДубровицю.  Звичайно дерев?яні мости не були довговічними, бо для будівництва використовувалася в основному сосна. Цей міст служив височанам до 1959 року. На початку шістдесятих років  дорогу спросили і проклали її через Праседовку. Будівництво греблі і моста знову ж на Виру будував лісгосп (директор А.В.Кумпан).  Служив цей відрізок дороги до будівництва меліоративної системи.

Крім мостів на Литовці у Висоцьку будувалися також мости на Горині та Помарайці. Це було за часів діяльності Висоцького району. Вони будувалися для постійного звязку з загоринськими селами та  залізничною станцією Удрицьк, яка була єдиною  в районі. У 1940 році був спроектовані  мости та насипна земляна гребля в заплаві річки Горинь через саму Горинь, урочища Слепетіща, Радунки та річку Старий Случ до Хиліна. Її довжина становила 1990 метрів. Будівництво розпочалося з насипання греблі та помішала йому Друга світова війна. Після війни до будівництва її не повернулися і це було однією з причин ліквідації Висоцького району. На початку шістдесятих років у Висоцьку  було збудовано ще дві земляні греблі у заплаві річок Горинь та Вир. Це будівництво велося силами Висоцького лісового господарства під керівництвом Кумпана Анатолія Володимировича. Гребля довжиною 2400метрів була збудована від Висоцька  до порома на річці Горинь під Хиліном. Проіснувала вона до 80 - х років минулого століття. В той час була збудована гребля довжиною 730 метрів і на річці Вир під Праседовкою. . Внаслідок повеней та постійної зміни руху річок вони були зруйновані. Проте принесли багато користі височанам і до  цих пір  старожили у селі згадують їх добрим словом та називають Кумпановими греблями.             .

На території Висоцької сільської ради у вісімдесятих роках минулого століття для захисту від щорічних повеней та збільшення кількості сільськогосподарських земель були збудовані дві земляні греблі:Лядівська гребля від колишньої ферми Лядо до Рудні  довжиною 1725 метрів, шириною 4 метри, висотою 3 метри; Хилінська гребля від Хилінської гори до Осувя довжиною 2289 метрів такої ж ширини та висоти.

  З давніх часів і до сьогодні височани завжди мріяли про постійне круглорічне сполучення з Заріччям (так у Висоцьку називають правобережну горинську заплаву), залізничною станцією Удрицьк та селами Хилін, Удрицьк, Миляч, Жадень, Біла, Переброди, Будимля де споконвіку проживають родичі та друзі. Багатьох там чи тут чекають робота і господарські справи. Мінялися часи, державні формації,  та ця мрія все не збувалася аж до сьогодні. І нарешті, завдяки підтримці Народного депутата України Яніцького Василя Петровича та зусиллям лісівників, військових, і зокрема депутата Рівненської обласної ради, начальника Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства Суховича В.М, директора державного підприємства «Висоцьке лісове господарство» Торчила В.Ф., голови Висоцької сільської ради Гури Л.Ф. та іншим таки сталося диво у наш неспокійний час.

На початку вісімдесятих років минулого століття Якубовичем Федором Федоровичем, тодішнім головою правління місцевого колгоспу, була збудована понтонна переправа через річку Горинь. За тридцять років вона вичерпала свій технічний ресурс і тепер потребує значних капіталовкладень в ремонти, що обраховуються сотнями тисяч гривень. Окрім того, кілька разів на рік її просто затопляє, і тоді це сполучення стає неможливим. Тоді необхідно долати більш як 50 км, щоб потрапити з Висоцька в Удрицьк.
Вже завершується будівництво 95-метрового дерев’яного мосту через річку Горинь у Висоцьку та більше 50 метрів підїздних шляхів.

Основні містобудівельні роботи виконані інженерним підрозділом однієї з частин ЗСУ. Ще тривають роботи по фарбуванню дерев’яних конструкцій споруди та упорядкування території навколо мосту. Потрібен також захист його від весняних льодоходів. Будуть виконані і ці важливі роботи і вже незабаром омріяний міст запрацює. Основні роботи на зведенні мосту тривали з 06 вересня до 21 вересня 2018 року.
Вантажопідйомність моста складає 60 тонн. Ширина його становить5,5 метра, висота біля 4 метрів. Було використано понад 40 метрів кубічних високоякісної соснової деревини. Витрачено на будівництво понад півтора мільйона гривень грошових коштів.

На будівництві основне навантаження припало на працівників Висоцького лісгоспу. При цьому керували ходом будівельних робіт: Торчило Віталій Федорович, директор лісгоспу, Щур Віталій Сергійович, майстер будівельних та монтажних робіт лісгоспу,  Шинкар Володимир Павлович, головний механік, Гура Сергій Анатолійович, головний інженер та інші.Найактивнішими виконавцями робіт були працівники Ремонтно-механічної майстерні лісгоспу і зокрема: Цьопа Сергій Петрович, Русін Владислав Олександрович, Берестень Юрій Федорович, Галабурда Віктор Адамович, Карпінський Вадим Анатолійович, Макаренко Едуард Вікторович.З Висоцького лісництва  в роботах приймали участь майстри лісу: Ляхович Ігор Васильович, Дунчич Сергій Юрійович, Юдко Іван Леонідович. Людинське лісництво на будівницві представляли: Стасюк Валентин Анатолійович, Бахомет Олександр Григорович, Хомич Едуард Олександрович, Хомич Ігор Володимирович. Добросовісно працювали на мосту майстри лісу Золотинського лісництва, а саме: Серко Людмила Панасівна, Серко Віктор Геннадійович, Пляшко Василь Федорович, Мельник Михайло Іванович, Рожко Микола Миколайович. Долучилися до будівництва і жаденці: Ліпінський Богдан Ярославович та Перепелиця Павло Володимирович. Від Миляцького лісництва приймали участь в опоряджувальних роботах: Томилович Сергій Степанович, Шах Володимир Адамович. Не було осторонь і Більське лісництво. Майстер лісу Ососкало Віталій Павлович добросовісно працював на будівництві.

Офіційне відкриття мосту відбудеться 26 жовтня 2018 року.Велику роль новий міст відіграватиме й для виробничої діяльності Висоцького держлісгоспу. Їх нижній склад розташований в Удрицьку, по інший бік річки. Обидві об’єднані територіальні громади активно долучилися до цього будівництва, оскільки така інженерна споруда дасть можливість швидко й зручно добиратися до сіл громад, пасовищ, полів, розміщених по обидва боки Горині.

З розповіді голови Висоцької ОТГ Людмили Федорівни Гури знаємо, що за дуже короткий термін вдалося вирішити таку серйозну проблему тисяч людей Висоцької та Миляцької об’єднаних територіальних громад, а також основного бюджетоутворюючого для нас державного підприємства.

Від імені Висоцької громади вона щиро дякує всім будівельникам за такий щедрий подарунок та здійснення мрій височан.

24.10.2018 року                           Г.В. Яцута



« повернутися до списку новин